Методичні рекомендації щодо організації методичної роботи та вивчення географії в закладах загальної середньої освіти Рівненської області у 2018-2019 навчальному році
Юрій Лис, завідувач кабінету природничих
предметів Рівненського ОІППО
Шкільна географічна освіта в 2018 - 2019 навчальному році
У 2018/2019 навчальному році предмет «Географія» у 6 - 9 класах вивчатиметься за навчальною програмою, що укладена відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, оновлена відповідно до положень «Концепції Нової української школи» та завдань реформування школи у зв'язку із упровадженням компетентнісного підходу.
Удосконалена навчальна програма затверджена наказом МОН України від 07. 06. 2017 р. № 804 та розміщена на сайті Міністерства освіти і науки України (mon.gov.ua) в рубриці «Освітні програми. Навчальні програми для 5 - 9 класів».
Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти в 2018/2019 навчальному році 10 класи заклади загальної середньої освіти переходять на навчання за новою програмою.
Удосконалена навчальна програма затверджена наказом МОН України від 23. 10. 2017 р. № 1407 та розміщена на сайті Міністерства освіти і науки України (mon.gov.ua) в рубриці «Освітні програми. Навчальні програми 10 - 11класів».
На вивчення курсу «Географія: регіони та країни, 10 клас» відведено 52 години (1,5 години на тиждень).
Даний курс спрямований на формування в учнів знань про особливості населення й просторової організації господарської діяльності у регіонах світу та окремих країнах, умінь орієнтуватися у світових і регіональних соціально-економічних, суспільно-політичних, екологічних процесах.
Загальною метою географії в 10 класі є формування в школярів географічної картини світу на прикладі вивчення систем розселення та просторової організації економічної діяльності в окремих регіонах і країнах з урахуванням сучасних геополітичних, соціальних, економічних та екологічних аспектів. Мета реалізується через вирішення таких головних завдань:
- формування в учнів цілісної географічної картини світу;
- розкриття ролі географії у розв'язуванні економічних, екологічних і соціальних проблем суспільства;
- створення освітнього середовища для розуміння особливостей участі регіонів і окремих країн у міжнародному поділі праці;
- розвиток у школярів геопросторового мислення та вміння логічно висловлювати свої думки щодо сучасних процесів у світі;
- обґрунтування доцільності наукового підходу до природокористування, мотивування екологічно грамотної, здоров'язбережувальної поведінки;
- формування картографічної грамотності й культури;
- вироблення умінь користуватися джерелами географічної інформації,
аналізувати її; застосовувати здобуті географічні знання в практичній
діяльності;
- розвиток здатності до співробітництва під час виконання практичних
робіт та проведення досліджень;
- заохочення засобами географії до самореалізації своїх здібностей,
інтересів та життєвих планів.
Структура програми представлена Вступом і шістьма розділами.
У Вступі окреслюються завдання курсу, особливості сучасної політичної карти світу, аналізуються ключові проблеми і тенденції світового господарського процесу.
Розділи 1-5 програми спрямовані на ознайомлення з соціально-економічними особливостями регіонів світу та регіональних диспропорцій у розвитку окремих країн.
Завершується вивчення курсу розділом 6 «Україна в міжнародному просторі»,завданнями якого є розкриття геопросторової структури світу, визначення місця України на геополітичній карті світу, окреслення основних векторів сучасної української геополітики, міжнародних економічних зв'язків з регіонами та країнами світу, участі України в процесах європейської економічної інтеграції та реалізації стратегії сталого розвитку.
Наведений у програмі перелік країн для вивчення є орієнтовним. Учителю надається право додавати для детальнішого ознайомлення інші країни, які відповідають інтересам навчального закладу з огляду на його можливі міжнародні зв'язки, а також пріоритетам зовнішньої політики України з урахуванням сучасної політико-економічної ситуації у світі.
У старшій школі окремі питання курсу доцільно пропонувати старшокласникам опрацьовувати самостійно. Необхідно стимулювати пізнавальну діяльність старшокласників, спонукати їх до використання типових планів комплексної характеристики територій (регіонів та окремих країн), розвивати навички самостійного інформаційного і наукового пошуку, прогнозування та проектування.
Курс географії у 10 класі має чітко визначену практичну спрямованість, яка реалізується в ході виконання практичних робіт, аналітичних завдань та досліджень. Вони спрямовані на розвиток умінь і навичок роботи з географічними картами та іншими джерелами інформації, а також передбачають розв'язання географічних, екологічних й соціально-економічних задач, здійснення порівняльного аналізу, проведення міні- досліджень, дискусій, семінарів, презентацій, експертиз, круглих столів, ділових ігор, творчих робіт, індивідуальних і колективних проектів. Мета проведення цих робіт може бути різною - мотиваційною, контролюючою тощо.
Програмою передбачено виконання 7 практичних робіт.Обов'язковими для оцінювання у кожному семестрі є дві практичні роботи на вибір учителя.
Тематика варіативних досліджень може бути змінена вчителем у рамках вивчення відповідної теми. Із запропонованої тематики досліджень учень за бажанням вибирає 1-2 дослідження (упродовж року) та виконує його індивідуально або у групі. Результати дослідження презентуються учнями й оцінюються вчителем під час захисту чи представлення.
Такі підходи сприятимуть формуванню не лише предметних (географічних), а й ключових компетентностей (інформаційно-цифрової, соціальної і громадянської підприємницької, загальнокультурної та екологічної грамотності тощо).
У курсі «Географія: регіони та країни, 10 клас» передбачено засвоєння географічної номенклатури, яка чітко регламентована у знаннєвому компоненті очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Велика роль у вивченні географії відводиться роботі з картою, статистичним матеріалом для встановлення причинно-наслідкових зв'язків, правильного оцінювання найважливіших соціально-економічних питань.
У програмі подано орієнтовний розподіл годинза розділами і темами. Учитель може на власний розсуд змінити розподіл годин між темами. Години резервного навчального часу учитель може використати на свій розсуд для глибшого вивчення або повторення певного навчального матеріалу з урахуванням здібностей і навчальних можливостей учнів або для тематичного оцінювання (уроків систематизації та узагальнення).
Організація освітнього процесу з географії: форми, методи, технології навчання
Основними формами організації освітнього процесу з географії є різні типи уроку:
- формування компетентностей;
- розвитку компетентностей;
- перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей;
- корекції основних компетентностей;
- комбінований урок.
Також формами організації освітнього процесу можуть бути екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки (уроки - «суди», урок - дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки тощо.
Необхідність формування предметних та ключових компетентностей зумовлює певні особливості у структурі компетентнісно орієнтованого уроку, серед яких виділяємо наступні:
- конкретизація мети уроку (визначення предметних та ключових компетентностей);
- формування цілей навчання не з погляду педагога, а з позиції учня як очікуваних результатів діяльності (учень знатиме, умітиме, розрізнятиме тощо);
- стимулювання процесу навчання, перетворення змісту навчання на особистісно важливу для учнів справу шляхом використання різноманітних прийомів мотивації - рушійної сили, що визначає продуктивність уроку;
- вибір методів та прийомів, що активізують розумову діяльність учнів та забезпечують свідоме засвоєння ними навчального матеріалу. При виборі змісту, методів і форм навчання орієнтуватися на цільові установки й очікувані результати;
- здійснення рефлексії отриманого результату.
Основними методами, які використовуються в різних поєднаннях є:
- пояснювально-ілюстративний, що поєднує словесні методи
(розповідь, пояснення, робота з літературними джерелами) з ілюстрацією різних за змістом джерел (довідники, карти, схеми, діаграми, натуральні об'єкти та ін.).
- частково-пошуковий, що ґрунтується на використанні географічних
знань, життєвого і пізнавального досвіду учнів. Прикладом такого методу є бесіда, яка залежно від дидактичних цілей уроку може бути перевірочною, евристичною, повторювально-узагальнюючою.
- дослідницький метод як один з провідних способів організації
пошукової діяльності учнів у навчальній роботі сприяє набуттю учнями умінь і навичок самостійної роботи.
Дослідницький метод використовується під час складання графіків, діаграм, схем, звітів, економіко-географічних характеристик територій; роботи з різними джерелами географічного змісту та над творчими завданнями.
Значний вплив на результативність навчального процесу мають освітні технології: проблемного, модульного, особистісно орієнтованого, перевернутого навчання, критичного мислення тощо.
Така організація освітнього процесу передбачає:
- зв'язок навчання з життям;
- підвищення мотивації учнів до навчання;
- реалізацію системно-діяльнісного підходу до навчання;
- розвиток самостійності й активності учнів;
- розвиток уміння адаптуватися до дійсності;
- уміння спілкуватися, співпрацювати з людьми в різних видах діяльності.
Вибір форм і методів навчання, освітніх технологій вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Форми, способи і засоби перевірки та оцінювання результатів навчання
Вивчення курсу «Географія» передбачає такі види контролю:
поточний - контроль під час вивчення теми (усне опитування, тестування, самостійні та практичні роботи, захисти проектів і проведених досліджень тощо).
підсумковий - контроль наприкінці вивчення розділу (теми) (усні та письмові роботи, тести, бесіди тощо).
Оцінюючи результати навчальної діяльності учнів з географії, необхідно враховувати рівень засвоєння теоретичних знань і сформованості практичних умінь, досвід творчої діяльності.
Для ефективної організації навчального процесу необхідною умовою є використання також додаткової літератури, атласів та географічних карт (стінних, електронних, контурних тощо). Перелік навчальних програм та посібників, які можуть бути використані при вивчені географії постійно оновлюється, друкується в щорічному інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України та розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки (www.mon.gov.ua) та веб-сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (www.imzo.gov.ua).
Суттєву допомогу для підвищення свого фахового рівня та в підготовці до уроків з географії вчителям надають науково-методичний журнал «Географія та економіка у рідній школі» Міністерства освіти і науки України, науково-методичний журнал «Географія в школах України», а також газета «Краєзнавство. Географія. Туризм».
На серпневих нарадах та при плануванні методичної роботи на 2018 - 2019 навчальний рік рекомендуємо розглянути такі актуальні питання:
1. Реалізація навчально-методичного та технологічного інструментарію щодо впровадження компетентнісного підходу:
- створення алгоритму компетентнісно орієнтованого уроку;
- розробка методик та технік формування компетентностей;
- конструювання завдань для компетентнісного розвитку;
- визначення змісту предметних компетенцій і компетентностей та
критеріїв їх оцінювання тощо).
2. Нормативно правове забезпечення навчального процесу з географії в 2018 - 2019 навчальному році:
- опрацювання типових освітніх програм закладів загальної середньої
освіти ІІ ступеня (наказ МОН № 405 від 20.04.2018 р.) і ІІІ ступеня (наказ МОН № 408 від 20.04.2018 р.);
- аналіз змін оновленої навчальної програми з географії для учнів 10
класу. Реалізація змістових ліній при вивченні курсу «Географія: регіони та країни, 10 клас»;
- навчально - методичні комплекси з географії, електронні освітні
ресурси, нові видання для вчителів і учнів.
3. Використання сучасних методик і технологій навчання (інформаційних, проектно-дослідницьких, модульних, критичного мислення, диференційованого, особистісно-орієнтованого, проблемного навчання тощо), які передбачають організацію активної навчально-пізнавальної діяльності учнів з освоєння змісту навчального предмета.
4. Роль контрольно-оцінювальної діяльності вчителя в підвищенні якості
навчання. Імплементація у навчальний предмет завдань ЗНО та РІСА.
5. Результати моніторингу навчального процесу, ДПА, ЗНО, учнівських змагань (олімпіад, турнірів, конкурсів).
Звертаємо вашу увагу на заходи, які заплановані кабінетом природничих предметів Рівненського ОІППО у 2018 році:
1. Серпневі педагогічні студії для методистів районних, міських методичних кабінетів, працівників об'єднаних територіальних громад (22.08. 18 р.).
2. Веб-конференція в режимі он-лайн трансляції для молодих учителів географії, економіки з теми «Актуальні проблеми організації освітнього процесу в закладі освіти в 2018-2019 н. р.» (04 - 06 .09. 2018 р.).
3. Обласний форум молодих педагогів «Сучасний урок в умовах реалізації компетентнісної парадигми освіти» (19.10.2018 р.).
4. Всеукраїнський конкурс «Учитель року - 2019» в номінації «Географія»: перший тур - листопад 2018 року; другий - грудень 2018 - лютий 2019 року; третій - квітень 2019 року. Реєстрація педагогічних працівників для участі в конкурсі з 17 вересня до 15 жовтня 2018 року (Наказ МОН № 603 від 07.06.18 р.).
5. Обласний турнір юних географів ( 11 - 12. 10. 18р.).
6. ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з географії (листопад).
7. Природознавча гра «Геліантус» (15.11.18 р.).
8. Курси підвищення кваліфікації вчителів у 2018 році:
- географії, економіки, природознавства (16.10 - 02.11. 18 р.);
- географії, екології, природознавства, біології, основ здоров'я (Microsotf) (26.11 - 13.12. 18 р.).